A jövő útépítési innovációi

2023.12.01.

l

Harmath és Társai Kft.

Minden ipar folyamatosan fejlődik, hiszen rengeteget kutatunk világszerte a jobb teljesítmény, tulajdonságok, vagy esetünkben a fenntarthatóság miatt. Az útépítések technológiájában, alapanyagaiban sincs ez másképp, vagyis rengeteg kezdeményezés, kutatás és ezek tesztelése indult már el világszerte annak érdekében, hogy akár kevesebb idő, vagy anyagi befektetéssel környezetbarát megoldásokat tudjunk alkalmazni. A következő sorokban a jövő útépítési technológiáiról számolunk be.

Számos probléma gyakran felmerülhet, amire megoldást kell találnunk egy útépítés során. Ilyen a túl sok dokumentálatlan tervezési változtatás, ami számos alakalommal tervezetlen és nehezen előteremthető plusz költségeket jelent. Ehhez hasonlóan nagy gondot jelent egy-egy folyamat, kifizetés késése, amit további költségeket és időeltolódást jelent.
Az útépítés melléktermékeinek elhelyezése negatív hatással bír a környezetre, mivel ez olykor egy rendkívül hangos folyamat, ami sok porral jár, rengeteg növényt kell hozzá eltávolítani a helyéről, megbolygatja a járművek által szinte soha sem érintett területeket, talajeróziót indíthat és zavarhatja az állatvilágot, közeli lakosságot.

Az útjavítás is egy költséges feladat, vagyis az útminőséget is javítani kell, hogy minél strapabíróbb legyen és a lehető legkevesebb időt, energiát kelljen belefektetni azok fenntartásába.

Ígéretes Innovációk az Útépítő Iparágban:

Az önjavító beton

Mint ahogyan előzőleg írtuk, az iparág egyik fő kihívása az út javítása és karbantartása. Ennek a problémának kezelésére a kutatók számos olyan innovatív építőanyagot találtak már ki, amelyek nagy mértékben csökkentik az úthibákat és repedéseket. Ilyen az önjavító aszfalt is, amely képes önmagát gyógyítani sérülések esetén. Ennek az az oka, hogy a kutatók acélszálakat, vasoxid-nanorészecskéket és egy új anyagot, a napraforgóolajból készült capheal-t alkalmazták. Az így kapott jobban ellenáll a heves eső, az erős hő és a rossz vízelvezetés okozta repedéseknek, mint az eddig használt legjobb aszfaltkompozit. Ez minimalizálja a javítások alkalmát és a fenntartási költségeket.

Újrahasznosított műanyag útburkolatok

Ezen utak építésekor tulajdonképp kicserélik az az aszfalt bitumenjének körülbelül 10%-át újrahasznosított műanyaghulladékkal. Szinte a legtöbb műanyag amivel hétköznapjainkban találkozunk fölhasználható a folyamathoz. Indiában például ilyen utakból már több mint 2500 kilométert lefektettek, amivel az útépítésben alacsonyabb szén-dioxid kibocsájtást értek el, javították az utak minőségét, tartósságát, vagyis kevesebb karbantartást igényelnek és persze gazdaságosabb is így építkezni.

Napenergia-útburkolatok

A napenergia-útburkolat olyan innovatív útépítési megoldást kínál, amelynek lefektetésével képesek vagyunk elektromos áramot termelni. Mivel rengeteg lefedett felületet jelent egy út, helyes gondolat, hogy hasznosíthatnánk ezeket kétszeresen is, vagyis amellett, hogy közlekedünk rajta, tölthetné például az elektromos autóinkat. Először 2016-ban építettek ilyet Franciaországban. Természetesen ez sok költséggel jár és a fenntartása sem a legolcsóbb, de kevésbé forgalmas utakon rendkívül jó megoldás lehet plusz bevétel szerzésére és a környezetre gyakorolt káros hatások csökkentésére és a környék lámpáit is elláthatják ezek a napelemek.