Autóbeállók térkövezése

2023.05.02.

l

Harmath és Társai Kft.

Az autóbeállók térkövezése nem a ház/kert építésének első feladatai közé szokott beékelődni, hiszen a fontossági és hasznossági sorrendben személyes preferenciák alapján legtöbbször hátrébb áll még a kerítéstől is. Egy ház soha sincs kész, a kerttel is mindig van mit tenni, mégis egyszer eljön a pillanat, amikor két újítás gondolata között végre az autóbeállóval is tudunk foglalkozni. Mire figyeljünk, és hogyan kezdjünk bele? A következő sorokban bemutatjuk.

A térkövezés megkezdése előtt

Nem lehet kellően hangsúlyozni, hogy minden jól végzett munka a tervezéssel kezdődik. Természetesen nem kell mérnöki precizitással megterveznünk az autóbeálló térkövezését, de érdemes törekedni a pontosságra, mivel így minimalizálható az utólagos fejkapkodás, ha valamiből kevés lett, vagy túlságosan sok. A tervezés során a beálló pontos mérete, anyagának mennyisége és milyensége is felmérésre kerül. Amennyiben a térkövező munkálatok közterületre nyúlnak, úgy mindenképp kezdjük a munkafolyamatot a közterület tulajdonosának felkerésével.

Mire van szükség egy autóbeálló térkövezéséhez?

Elsősorban időre is munkaerőre. Ha eldöntöttük, hogy meg szeretnénk spórolni a szakszerű és gyors kivitelezést, és magunk készítjük el az autóbeálló térkövezését, a következő eszközöket kell elővenni a garázsból, vagy épp beszerezni: seprű, gereblye, lapát, ásó, talicska, vízmérték, mérőszalag, gumikalapács, zsinór és cövek. Alapanyagokból pedig a homok és a térkő beszerzésére van szükségünk. Utóbbi mennyiségét könnyen kiszámolhatjuk, ha lemérjük a lefedni kívánt területet és az erre a területre szánt térkő méretét. Amikor a homok kiválasztásához értünk, törekedjünk arra, hogy a lehető legfinomabb szemcséjű homokot szerezzük be.

A térkövezés munkafolyamata

Ha már a munkaerő, tervek, engedélyek, eszközök és alapanyagok is megvannak, kezdődhet a munkaterület pontos meghatározása mérőszalaggal, és kijelölése az előre összegyűjtött zsinórokkal és cövekekkel.

Mindez után az alap kiásása következik. Ekkor kerül elő az ásó, talicska és a lapát, de nagyobb felületekhez érdemes egy minikotrót bérelni, hiszen nem vagyunk időmilliomosok. Az ásással minimum 15 cm-ig kell mélyíteni az alapot, ha pedig teljesen sík a terep, a víz elfolyása érdekében érdemes fél méterenként 1 cm-es lejtéssel ásni.

Ekkor a szegélykövek elhelyezésével kell folytatni, amit a lehető legnagyobb precizitással kell egyenesbe hoznunk vízmértékkel, és persze a térkövek összeadott távolságával kimérten. Ez azért fontos, mert ez adja meg a munkálat keretét. Ha a pontos helyükre kerültek, bebetonozhatjuk őket.

Az aláépítmény kiemelten fontos része, hiszen ez tartja meg a legtöbb súlyt. Itt elengedhetetlen az anyag tömörítése. Legalább 10 cm vastag tömörített réteget kell létrehozni sóderból, vagy zúzott kőből, erre kerül rá a legalább 4 cm finom homok.

Ezután kezdődhet a térkövek lerakása. Itt ügyelni kell arra, hogy a kövek között maradjon legalább 2, vagy 4 mm távolság. Mivel kocsibeállóról van szó, így érdemes a térköveket a haladási iránnyal merőlegesen elhelyezni, hogy a gépjármű kerekei minél több helyen bele tudjanak kapaszkodni a kövek peremébe. Végezetül a lerakott burkolatot apró szemcsés homokkal kell beseperni úgy, hogy a fugát teljesen kitöltse, majd lapvibrátorral a helyére kell rázni a homokot és újra feltölteni ott, ahol mélyen tömörült.