Taktilis vezetősávok, útburkolati jelzések a látássérültek biztonságos közlekedéséért
Városaink akadálymentesítése az elmúlt évtizedekben egyre nagyobb figyelmet kap. A mozgásukban valamilyen okból korlátozott lakosok közlekedésének biztonságosabbá tétele rendkívül fontos beruházásokat jelentenek. A vakok és gyengénlátók, látássérültek számára készült akadálymentesítés egyre több helyen jelenik meg Magyarországon is, egyre több fejlesztés irányul a lakosság e csoportjának védelmére, segítésére: hogy biztonságos támpontokat szolgáltassunk nekik, a legmegfelelőbb megoldás a hanghatások használata, illetve a taktilis vezetősávok, vagyis a veszélyre figyelmeztető útburkolati jelzések gondosan megtervezett alkalmazása. Az utóbbi fejlesztések az útburkolat cseréjével járnak, nézzük meg, hogy pontosan mit jelent ez.
A taktilis érzékelés működése
A legősibb érzékelési formáról beszélünk, mikor a taktilis érzékelés kerül szóba: a tapintásról. Esetünkben, vagyis a taktilis vezetősávoknál ez a domborulatok és mélyedések érintése, nyomása, megtapogatása által észlelt tulajdonságok felfedezését jelenti, amit a látássérültek talpukkal, vagy a közlekedésüket segítő fehér bottal érzékelnek.
A látássérült vezetősávok kialakítása
A látássérültek számára akadálymentesítésre szoruló létesítményben, vagy veszélyes környezetben, mint a gyalogátkelőknél, vasúti/metróperonon, járdák szélén, buszmegállóknál és lépcsősoroknál az útvonal tengelyével párhuzamosan futó, a burkolatból kiemelkedő vezetősávok kialakításával jelölik a biztonságos utakat és a hozzájuk kapcsolódó leágazásokat.
A taktilis útburkolati jelzések kialakításukat tekintve lehetnek pogácsás, vagyis gömbölyded kidomborodású jelzőkövek, bordázott vezetőkövek és sűrűbordás kivitelezésű figyelmeztető kövek, melyek, együttesen színkontraszttal (fehér/sárga/szürke/piros színnel) kiemelve alkotják az akadálymentes vezetősávot. Ennek megtervezésekor ne válasszunk csillogó, tükröződő, vagy mélyedő, bevésett kivitelezést látássérültek útburkolati tájékoztatása esetén, mivel ezek kevésbé kitapinthatók és a gyengénlátók vagy a közlekedés többi résztvevője számára zavaróak lehetnek.
A taktilis burkolati jelzések alkalmazását a MVGYOSZ (Magyar Vakok- és Gyengénlátók Országos Szövetsége) állásfoglalása szerint minél egyszerűbb jelzésekkel kell megtervezni a közterületek és közlekedési létesítmények akadálymentesítésénél, amely így a következő két jelre korlátozódik:
- „Állj! Veszélyforrás következik” jelentésű figyelmeztetőjelzés – pontszerű, diagonális elrendezésű, 25-45 mm átmérőjű gömbszeletekkel illetve csonkakúpokkal strukturált felület.
- „Erre haladhatsz biztonságosan” jelentéssel bíró vezetősáv – a haladás irányával párhuzamos, legalább 30-40 mm széles bordázatú felület.
A taktilis burkolat kiemelt fontossága hosszútávon
Az akadálymentesítés Magyarországon is egyre több fejlesztés során kerül előtérbe, egyre többen érzik embertársi kötelességüknek a közlekedésben valamilyen okból korlátozottak segítését. A taktilis burkolat alkalmazása a látássérültek számára ad támpontokat a közlekedésben: könnyebben rögzülnek számukra a bejárt és értelmezett útirányok, így ezeken a területeken idővel képesek lesznek önállóan és könnyen közlekedni.
A Zöld város projektek keretein belül a taktilis elemek tervezése és kivitelezése is kiemelt szerepet kap, a közterületek fejlesztése során, a térkövezés, aszfaltozás megújítása, növények védelme és ültetése mellett.