Történet a gépek mögött: a JCB

Kezdetben piros és kék színben. (A jellegzetes sárga színt csak később kapták meg a kotrógépek.)

2020.07.31.

l

Harmath és Társai Kft.

A JCB a világ egyik legnagyobb és legismertebb mezőgazdasági és építőipari gép gyártója. Mi sem bizonyítja ezt jobban, mint az a tény, hogy ma már 12.000 munkavállalóval 22 gyárban több, mint 300 féle gépet gyártanak, amit világszerte értékesítenek Európa, Ázsia, Észak – és Dél-Amerika 150 országában egyaránt. Az angolszász nyelvterületeken pedig a különféle kotrógépeket a köznyelvben egész egyszerűen csak JCB-ként emlegetik, ami remekül jelzi, hogy a márka a 21. századra már túlmutat önmagán.

A kezdetek

A cég története az angliai Rocesterben kezdődött 1945-ben. Az akkor alig 30 éves angliai üzletember, Joseph Cyril Bamford a II. világháborúból hazatérve egy mindössze 15 négyzetméteres garázsban alapította meg a 20. század egyik legsikeresebb üzletét. Itt építette meg az első termékét, egy kicsi pótkocsit, amihez az alkatrészeket egy csupán 1 fontért vásárolt, háborúban megsérült teherautóból szedte ki. A pótkocsit a fia születésekor értékesítette 45 fontért és ezzel elindította a JCB-t világhódító útján.

Bamford filozófiája mindvégig az volt, hogy az embernek azzal kell foglalkoznia, amihez a legjobban ért. Azt vallotta, hogy innovatívnak kell lenni és folyamatosan fejlődni, fejleszteni kell, ennek köszönhetően egy sor olyan piacvezető újítást vezetett be, amelyek akkor egyedülállóak voltak. Ilyen volt például 1948-ban az első európai hidraulikus billenő pótkocsi vagy az 1953-ban bemutatott kotró-rakodó, amely az igazi áttörést jelentette, hiszen ezen jelent meg először a jellegzetes logó és a mai napig ez a vállalat legtöbbet értékesített gépe.

Kezdetben piros és kék színben. (A jellegzetes sárga színt csak később kapták meg a kotrógépek.)

JCB kotrógépek napjainkban

A JCB vállalat a mai napig a Bamford család tulajdonában van, melyet ma már Joseph egyetlen fia, Anthony vezet, aki édesapja nyomdokain haladva, szintén sokat fordít a fejlesztésre. Olyannyira, hogy 2010-ben középiskolát is nyitott Rocesterben, mellyel nem titkolt célja az volt, hogy kinevelje a jövő fejlesztőmérnökeit a JCB számára is.

Az évtizedek során a JCB termékeinek széles skálájával forradalmasította az építőipart, hiszen növelte a termelékenységet és csökkentette a munkaerőigényt. Bár a legnépszerűbbek a kotró-rakodógépek, a JCB gyárt targoncákat, traktorokat, úthengereket, sőt, katonai járműveket és kifejezetten az építőiparban dolgozóknak kifejlesztett okostelefonokat is.

Korai JCB 1. (A mai legnépszerűbb JCB kotrógépek elődje.)

A JCB fő vonalát jelentő kotrógépek között találhatunk lánctalpas és gumikerekes, mini és nagy, vagy akár 360 fokban elfordítható változatot is. A cég legsikeresebb gépei a 3CX, valamint a 4CX, amelyből évente több ezer darabot értékesítenek világszerte. 1990-ben dobták piacra a saját fejlesztésű nagysebességű traktorukat JCB Fastrac néven, amelynek az a különlegessége, hogy akár 80 km/h sebességgel képes haladni.

Érdekességek a JCB-ről

A híres JCB logót – amely a cég alapítójának, Joseph Cyril Bamford nevének kezdőbetűiből áll össze – Leslie Smith tervezte 1953-ban és nem véletlenül van elforgatva. Egész pontosan a vízszintestől 18 fokkal, a függőlegestől pedig 22 fokkal, egyszerűen azért, mert Mr. Bamfordnak így tetszett.

A JCB gépei kezdetben nem a jellegzetes sárga színben (chinese yellow), hanem piros és fehér, valamint piros és kék színben készültek, azonban Joe Bamford ezen is változtatott 1954-ben. Ekkor váltott az azóta JCB sárgaként ismert színre. Ennek oka, hogy a sárga jól látszik éjjel és nappal is, aminek köszönhetően az emberek könnyen felismerhetik az építési területet.

JCB kanalak (Kezdetben piros, majd a jellegzetes JCB sárga színben.)

Számos egyéb rekord mellett a leggyorsabb szárazföldi dízel autó rekordját is a JCB tartja a JCB Dieselmaxnak köszönhetően. A JCB Dieselmax egy dízelmotorral ellátott egyszerűsített autó, amelyet a JCB direkt azért alkotott meg, hogy megdönthesse a dízelmotoros járművek szárazföldi rekordját. 2006-ban ez sikerült is, ugyanis Andy Green vadászpilóta a Bonneville-i sósivatagban a JCB Dieselmax volánja mögött elérte a 563.418 km/h sebességet.

JCB Dieselmax (Nem csak a mélyépítésben világelső, hanem a sebességben is.)